Decree of erection of a personal parish

I have absolutely no idea if either the title of this post, or what follows, is ‘proper’ legal English, as I am not a lawyer (…Heaven forbid, that would be awful), much less a canon lawyer (which would be not only awful but also hilarious). Having said that, this appeared on the parish’s website and it really is the kind of thing that people should get to read, so here’s a rough and ready translation into English.


Decree
of canonical erection
of the
Roman Catholic personal parish
in order to provide
the Extraordinary Form of the Roman Rite liturgy
within the Diocese of Haarlem-Amsterdam

Given,

– that Pope Benedict XVI, in his motu proprio Summorum Pontificum of 7th July 2007, provides for the opportunity for the Christian faithful to participate in the Extraordinary Form of the liturgy of the Roman Rite;

– that this liturgy has been celebrated in the parish church of St. Agnes in Amsterdam since September 2006, and that it has transpired that there be need of it amongst the Christian faithful;

– that the community which has grown up hierby, and the priests who have taken it upon themselves to care for the souls therein, have need of juridicial regulation;

it has seemed to us desireable, in the spiritual interests of the community which has formed around the liturgy in the Extraordinary Form of the Roman Rite in the Diocese of Haarlem-Amsterdam, to establish an independent parish, and we have, having consulted interested parties as well as the council of priest in compliance with Canon 515 §2 of the Code of Canon Law, decided to

establish the Roman Catholic personal parish
to provide the Extraordinary Form of Roman Rite
within the Diocese of Haarlem-Amsterdam.

The Roman Catholic parish mentioned above is established in Amsterdam and is a personal parish in conformity with Canon 518 of the Code of Canon Law.

Liturgical celebrations shall take place in the church building of the parish of St. Agnes in Amsterdam, unless determined otherwise in the future.

The community of Christian faithful consists of those who have registered themselves as parishoners of the Roman Catholic parish named above.

We assume that the Christian faithful who participate in this community within the Diocese of Haarlem-Amsterdam will support the liturgical and pastoral life of the parish, and shall, as each is able, help lessen the financial burden of the parish council.

This decree takes effect from its pronouncement on 20th January 2013, during Mass in the church of St. Agnes in Amsterdam.

Given at Haarlem,
10th January 2013

+ Jozef M. Punt
Bishop of Haarlem-Amsterdam

Rev. Dr. B.J. Putter
Vice-Chancellor


BOO-YAAAAA!

Ahem. In addition, this letter from the parish council states that the new parish is/will be (I know nothing of these intricacies) dedicated to Bl. Charles of Austria.

8 thoughts on “Decree of erection of a personal parish

  1. Gefeliciteerd met de nieuwe parochie. Het is goed dat mensen die liefhebber zijn van de klassieke liturgie deze kunnen bijwonen op een geschikte lokatie onder de supervisie van priesters die in communio zijn met de wereldkerk. Wat ik niet begrijp is dat men Kaiser Karl I als patroon gekozen heeft. Zijn zaligverklaring in 2004 is niet onomstreden. De man heeft het bevel gegeven gifgas te gebruiken in de oorlog, en is daarmee naar moderne maatstaven een oorlogsmisdadiger. Ook was hij de architect van 2 staatsgrepen in Hongarije in 1921 (Wikipedia). Ja, de man wilde de oorlog beeindigen. Maar deed dit op een zeer klungelige wijze (sixtus affaire).
    En wat hebben Nederlanders in [we doen hier niet aan godslastering] met keizer Karel I van Oostenrijk? Men had beter een meer aansprekende patroon kunnen uitkiezen.

  2. Beste mijnheer Kruyck,

    Amsterdam en Nederland hebben een lange historische band met de Habsburgs. Amsterdam heeft in 1489 haar keizerskroon gekregen van Maximiliaan van Habsburg die miraculeus was genezen na een bezoek aan de Heilige Stede. De Keizersgracht is ook naar naar hem vernoemd. Karel van Habsburg, de kleinzoon van de zaligverklaarde keizer, heeft in verband hiermee onlangs nog Amsterdam bezocht. Zoals u allicht bekend is, waren de (katholieke) vorsten van de Nederlanden van voor de Opstand Habsburgers. Dat hebben Nederlanders, en in het bijzonder Amsterdammers, met het Huis Habsburg.
    De gifgaskwestie lijkt mij minstens zo zeer omstreden als volgens u de zaligverklaring omstreden is. Keizer Karel I erfde de oorlog van zijn vader en deed er alles aan om deze zo snel mogelijk te beëindigen en de vrede te herstellen. Dit om het vallen van nog meer nutteloze slachtoffers te voorkomen. Het gebruik van gifgas lijkt mij hiermee niet in overeenstemming, maar Ik kan hier geen deskundig oordeel over vellen. Zijn vredelievendheid staat echter buiten kijf.
    Wat betreft de ‘staatsgrepen’: dat waren pogingen om het koningschap van Hongarije, dat hem ontnomen was, te herstellen. Dat dit illegitiem zou zijn, lijkt mij niet evident.

    Met vriendelijke groet,

    Michiel Hemminga
    Parochiaan van de Sint-Agneskerk

    • Bedankt voor uw uiteenzetting. In ieder geval is mij de band met de Habsburgers en Amsterdam wat duidelijker. Blijft voor mij onverlet dat men wel een betere patroon had kunnen kiezen, een persoonlijke mening net zoals u die mag hebben aangaande dit onderwerp.
      Overigens was Kaiser Karl I beslist geen zoon van zijn voorganger Kaiser Franz Joseph I. Karl I was de kleinzoon van een broer van Franz Joseph I; het was zijn oud oom.
      U heeft gelijk dat hij een rot situatie geerfd heeft. En dat hij, hoe klungelig ook, geprobeerd heeft tot een vrede te komen met zijn vijanden. Dat siert hem zonder meer. Maar het blijft ook zo dat hij persoonlijk toestemming heeft gegeven voor het gebruik van gifgas. Door deze beslissing zijn vele soldaten op een vreselijke wijze gedood. Verder is het gewoon een feit dat hij na de oorlog rare dingen heeft geprobeerd in Hongarije. Daarbij wil ik wijzen op zijn verstandhouding met de uiterst dubieuze Hongaarse leider Miklos Horthy . Zijn geloof trek ik beslist niet in twijfel. Maar ook gelovige mensen kunnen foute dingen doen, soms gedwongen door nare omstandigheden.
      Naar mijn mening hangt er daarom een smet op zijn persoonlijkheid. Zo’n persoon zou ik nooit als patroon uitkiezen. Al was het maar alleen omdat het jezelf onnodig in een bepaald daglicht stelt. Aan de andere kant, natuurlijk, heeft de Zalige paus Johannes Paulus II hem “niet voor niets” Zalig verklaard. Dit maakt het voor mij heel ambivalent.
      In ieder geval wens ik u veel plezier met het gebruik van uw kerk en uw missie. Ben er onlangs met mijn bejaarde moeder geweest toen de bisschop er was.
      Eén klein advies mijnerzijds: Leg een verwarming aan in die kerk. Het is veel te koud des winters voor oude mensen. En dan hoeft het geen 18 graden te zijn in het gebouw, als het er maar niet net zo hard vriest als buiten!
      Aangezien u respectvol met mijn kritiek bent omgegaan, denk ik dat u dit punt ook nog wel aankunt. In ieder geval respecteer ik u vanwege het antwoord.
      Voor wat betreft Karl I laat ik het er verder bij.
      Gods Zegen. Eimert

      • Uiteraard mag u ook uw persoonlijke mening hebben. Geen van ons is echter verantwoordelijk voor de keuze van de paters. U heeft gelijk wat betreft de verhouding tussen Karl en Franz Joseph. Een slordigheidje mijnerzijds. Ik had ‘voorganger’ moeten schrijven.
        Leuk dat u met uw moeder onze kerk heeft bezocht. Uiteraard heeft u een punt wat betreft de verwarming. U zult echter ook begrijpen dat het enorm kostbaar is om zo’n groot gebouw te verwarmen. Bovendien is het verwarmingssysteem antiek. De zaken liggen dus niet zo simpel. Hopelijk wordt er toch binnen afzienbare tijd een oplossing gevonden, want ik heb ook te doen met de oude mensen die deze koude moeilijk kunnen verdragen.

        Met vriendelijke groet en Gods zegen gewenst,

        Michiel Hemminga

  3. Natuurlijk is het een blijk van tolerantie van bisschop Punt dat hij de traditie een plaatsje gegeven heeft in zijn bisdom. De mensen die daar van houden is een eigen kerkgebouw met daarbij behorende zielzorgers van harte gegund.
    Maar ook ik verbaas mij enorm over het patroonschap van Keizer Karel I. Volgens mij een onhandige keuze van de paters? De man heeft bevelen getekend voor het gebruik van gifgas. Een vaststaand historisch feit. Onmiddelijk geloof ik dat deze Keizer goede intenties had, en dat hij geprobeerd heeft om een ellendige erfenis op te lossen. Alleen de manier waarop verdient dan weer niet de schoonheidsprijs. Een beetje dom, zou Maxima zeggen. Goede intenties gevolgd door slechte daden levert een heel raar soort Zalige op.
    Waarbij ik overigens nergens enige twijfel uitspreek over het geloof van Karel. Eigenlijk een heel tragische man.

  4. NB van de blogger: zowel “Eimert Kruyck” als “Dagmar Uittewael” komen van hetzelfde IP-adres, van dezelfde plaats in het land, en er mag er vanuit gegaan worden dat het dezelfde persoon is. Een zin zoals “Maar ik verbaas me ook…” geeft dus een foute indruk dat meerdere mensen de mening van deze persoon delen, terwijl dat niet noodzakelijk waar is.

    • Eimert Kruyck is mijn echtgenoot. Verder kom ik uit Alkmaar. Geen geheim. Ik mag het met mijn man eens zijn, ik vond de verdediging van mijnheer Hemminga niet zo sterk. Hij verschool zich achter “de paters”; alsof die alwetend zijn en geen foutjes kunnen maken? Maar het kan goed zijn dat onze mening een uitzondering is. Wellicht is het ook weer niet zo heel belangrijk, de meeste mensen zal het een waarschijnlijk niet zoveel kunnen schelen.
      D. Uittewael
      E. Kruyck
      Payglop 9
      1811 HM Alkmaar

      • Goedendag mevrouw Uittewael,

        Het was beslist niet mijn bedoeling mij te verschuilen achter ‘de paters’. Wat ik probeerde aan te geven, is dat het uiteindelijk hun keuze is en niet de onze. Wij kunnen dus discussiëren tot wij een ons wegen, maar dat gaat uiteindelijk geen enkel verschil maken. Als u werkelijk wilt protesteren, moet u bij de paters zijn en niet hier op dit blog.

        Met vriendelijke groet,

        Michiel Hemminga

        P.S. Ik weet niet of het verstandig is om uw adres zo open en bloot op internet te afficheren. Voor u het weet, krijgt u een heleboel reclame in de bus.

Leave a Reply

